enduro w himalajach
wyjazdy motorem w himalaje adv poland
Wyprawy na motorach himalaje ladakh
Wyprawy na motorach transport motorow

Himalaje dla twardzieli. Wyprawa enduro w Himalajach

od 10500 PLN
Wyprawa po Himalajach tylko dla najwytrwalszych motocyklowych podróżników. Typowo offroadowa, mało tu asfaltu, więcej szutru. Przejazdy przez potoki i "dżunglę" indyjskich dróg każdemu dostarczą wrażeń. Adrenalinę nie raz podniosą nam zakręty nad przepaścią, ciężarówki blokujące drogi. Wszystkie niedogodności zrekompensują piękne widoki, wysokie skały, rozległe doliny i fakt, że jedziemy przez Himalaje jedną z najtrudniejszych dróg, jakie w ogóle istnieją na świecie. Spakujcie w torbę mnóstwo odwagi!
  • Czas trwania
    14 dni
  • Kraj
    Himalaje Indie
  • Poziom trudności
    Bardzo trudne (5/6)
  • Aktywności
Rekomendowane terminy:
29° 20°
sty
32° 20°
lut
35° 22°
mar
38° 24°
kwi
41° 27°
maj
37° 27°
cze
35° 26°
lip
35° 25°
sie
34° 25°
wrz
32° 24°
paż
29° 22°
lis
28° 20°
gru
Opis

Indie – państwo w Azji Południowej, zajmujące większość subkontynentu indyjskiego.

Kraj oszałamia swoim ogromem, zgiełkiem i różnorodnością. To swoisty test dla wielu podróżnych. Jedni z radością powrócą do domu po przeżytych wrażeniach, dla innych zaś zagłębianie się w kolorowy i zróżnicowany świat subkontynentu będzie wspaniałą okazją do poznania tej zawiłej i interesującej, odmiennej od naszej kultury.

Geografia
Indie położone są w Azji południowej i graniczą z: Pakistanem, Chinami, Nepalem, Bhutanem, Birmą i Bangladeszem. Północna granica wyznaczona jest poprzez Himalaje, poniżej których w kierunku południowym rozciąga się Nizina Hindustańska, składająca się od strony wschodniej z Niziny Gangesu, Doliny Asamu i Niziny Indusu (wschodniej części) z pustynią Thar. Niemal cały Półwysep Indyjski pokryty jest przez Wyżynę Dekan. Najwyższymi punktami Indii są: K-2 (8611 m n.p.m. – drugi co do wysokości szczyt świata) oraz Kanczendzenga (8598 m n.p.m. – trzeci co do wysokości szczyt świata).

Klimat
Indie położone są w strefie klimatu zwrotnikowego monsunowego. Jedynie w zachodniej części Niziny Hindustańskiej występuje klimat zwrotnikowy pustynny, a w Himalajach i Karakorum klimat podzwrotnikowy górski, chłodny. Średnia temperatura powietrza w maju waha się od 25 °C na północy do 30 °C na południu, natomiast w styczniu od 15 °C u podnóży Himalajów do 28 °C na południu.

Kultura i sztuka
Hindusi chętnie widzą uczestnictwo turystów w uroczystościach religijnych. Należy jednak pamiętać, że dostęp do niektórych świątyń może być ograniczony. W miejscach uczęszczanych przez turystów należy liczyć się z żądaniem drobnej opłaty za pozowanie do zdjęć. Do sytuacji konfliktowej może dojść w przypadku spowodowania wypadku drogowego, zwłaszcza gdy jego ofiarą będzie człowiek lub krowa.

Zwyczaje
Napiwki są zwyczajem tylko w większych miastach i w ośrodkach turystycznych, ale bakszysz obowiązuje wszędzie. Kierowcy i przewodnikom należy dać napiwki na końcu wycieczki/zwiedzania. Podczas zwiedzania wiele razy dojdzie do spotkania z naciągaczami i nachalnymi handlarzami – jeżeli nie jesteśmy zainteresowani usługą/produktem, należy zignorować i spokojnie odejść, w przeciwnym wypadku wskazane jest twarde targowanie.

Polityka
Indie są republiką federacyjną z głową państwa w osobie prezydenta. Władzę ustawodawczą sprawuje parlament – Sansad. Każdy ze stanów ma własne władze z gubernatorem na czele.

Gospodarka
Podstawą gospodarki Indii jest rolnictwo. W ostatnich latach następuje jednak dynamiczny rozwój nowoczesnych dziedzin gospodarki. Mimo iż wzrost gospodarczy kraju postępuje, ponad 40% społeczeństwa żyje poniżej granicy ubóstwa.

Liczba ludności
Indie są drugim państwem na świecie pod względem liczby ludności (ponad 1 mld). Są także jednym z najgęściej zaludnionych krajów Azji. Większość ludności koncentruje się w dolinie rzeki Ganges oraz na Nizinie Hindustańskiej. Indie są krajem bardzo zróżnicowanym etnicznie: ok. 40% ludności stanowią Hindusi, 8% – Bengalczycy, 8% – Telugowie, 7% – Marathowie, 7% – Tamilowie mieszkają tu także Gudźaratowie, Kannadowie, Keralczycy i inni.

Wiza
Przy wjeździe do Indii konieczna jest wiza. Można ubiegać się o wizy: pobytową (na 6 miesięcy, 1 rok lub do 5 lat), turystyczną (na 6 miesięcy, bez prawa przedłużenia na miejscu), tranzytową (do 15 dni). Wizy pobytowe i turystyczne wydawane są z prawem do jedno, dwu i wielokrotnego przekraczania granicy. Wjazd bez ważnej wizy indyjskiej jest możliwy w nagłych i uzasadnionych przypadkach, na 72 godziny lub maksymalnie do 15 dni, po przedstawieniu listu gwarancyjnego od instytucji, ważnych osobistości lub przedstawicieli placówek dyplomatycznych. Wymagany jest 12-miesięczny okres ważności paszportu (liczony od daty uzyskania wizy). Wjazd do Indii powinien nastąpić przed upływem 6 miesięcy od daty wystawienia wizy. Przy wizie tranzytowej wymagane jest okazanie biletu na dalszą podróż lub powrotnego do kraju. Wizy są wydawane odpłatnie w Ambasadzie Indii w Warszawie.

Przepisy celne
Zabrania się wwozić i wywozić narkotyki. Osoby próbujące przemycić narkotyki podlegają karze pozbawienia wolności od 10 do 20 lat. W Indiach od niedawna obowiązuje podatek VAT. Nie ma ograniczeń co do wysokości przewożonych kwot pieniędzy. Należy zgłosić kwoty przewyższające 10 tys. USD, ale zaleca się zgłaszanie nawet niższych sum. Bez wcześniejszej deklaracji wwozu można wywieźć bez zezwolenia do 2500 USD. Obowiązujące przepisy celne mieszczą się w granicach ogólnie przyjętych. Bez cła można wwieźć: rzeczy osobiste, upominki o wartości do 100 USD na osobę, 200 szt. papierosów i 1 l mocnego alkoholu. Wwożenie aparatów fotograficznych, komputerów, sprzętu audiowizualnego i telefonów komórkowych jest odnotowywane w paszportach przez urząd celny. Bezwzględnie zabroniony jest przywóz broni i amunicji. Nie wolno wwozić złota i srebra poza przedmiotami osobistego użytku. Z Indii nie wolno wywozić: antyków (przedmioty mające ponad 100 lat), wyrobów z kości słoniowej, skór zwierząt (szczególnie gadów), skorup żółwi.

Wymiana waluty
Walutę można wymienić na lotniskach, w hotelach, upoważnionych bankach i u uprawnionych dealerów. Średni dzienny koszt pobytu może zamknąć się w 10 dolarach.

Ubezpieczenia
Polisy ubezpieczeniowe uznawane są zgodnie z przyjętymi na świecie zasadami. Wskazane jest wykupienie indywidualnego pakietu ubezpieczeniowego, szczególnie od następstw nieszczęśliwych wypadków i kosztów leczenia.

Ekwipunek
Warto zabrać z sobą leki przeciwmalaryczne, jakiś antybiotyk, kłódkę, długopisy dla napotykanych dzieci.

Mapa
Cena
Cena zawiera
  1. Zakwaterowanie w obozach / hotelach / pensjonatach
  2. Wynajem motocykla Royal Einfield 500 cc
  3. Paliwo do motocykla na całej trasie
  4. Śniadania i obiadokolacje
  5. Zapewnienie podstawowych części zamiennych do motocykli (części eksploatacyjne)
  6. Obecność mechanika na trasie
  7. Obecność pojazdu wsparcia na trasie
  8. Obecność przewodnika 
  9. Transfer z i na lotnisko w Delhi
  10. Upominki przy wylocie z Manali Himalaje
  11. Obecnie obowiązujące podatki
  12. Ognisko przed wyjazdem
  13. Niezapomniane przeżycia podczas wyprawy motorami Royal Einfield w Himalajach !
Cena nie zawiera
  1. Biletów lotniczych
  2. Wejść do Świątyń
  3. Ubezpieczeń osobistych lub podróżniczych
  4. Napojów alkoholowych i wszelkich inne wydatków natury osobistej
  5. Czegokolwiek nie wymienionego w punkcie "Cena zawiera"
Mapa
Cena
Cena zawiera
  1. Zakwaterowanie w obozach / hotelach / pensjonatach
  2. Wynajem motocykla Royal Einfield 500 cc
  3. Paliwo do motocykla na całej trasie
  4. Śniadania i obiadokolacje
  5. Zapewnienie podstawowych części zamiennych do motocykli (części eksploatacyjne)
  6. Obecność mechanika na trasie
  7. Obecność pojazdu wsparcia na trasie
  8. Obecność przewodnika 
  9. Transfer z i na lotnisko w Delhi
  10. Upominki przy wylocie z Manali Himalaje
  11. Obecnie obowiązujące podatki
  12. Ognisko przed wyjazdem
  13. Niezapomniane przeżycia podczas wyprawy motorami Royal Einfield w Himalajach !
Cena nie zawiera
  1. Biletów lotniczych
  2. Wejść do Świątyń
  3. Ubezpieczeń osobistych lub podróżniczych
  4. Napojów alkoholowych i wszelkich inne wydatków natury osobistej
  5. Czegokolwiek nie wymienionego w punkcie "Cena zawiera"
Plan wycieczki
  1. Dzień 1: Przylot do Indii - Delhi Lądujemy w Delhi i transfer do Manali 

    Po przylocie czeka nas jeszcze około 10 godzinny transfer do Manali samochodem lub autokarem. W Manali czas wolny na drobne zakupy, zapoznanie z miastem, a przede wszystkim motocyklem.

  2. Dzień 2: Manali - Banjar Całkowity dystans: około 90 km 

    Rusza nasza wyprawa motocyklami przez Himalaje dla odważnych i twardzieli. W pierwszym odcinku ruszamy na południe. Himalaje mają swoje prawa i przez góry nie tak łatwo przejechać. Cztery dni jazdy zabierze nam podróż motorami do miejsc, które w linii prostej są oddalone o kilkadziesiąt kilometrów od Manali. Dobrze, bo będzie czas nauczyć się motocykla i poznać prawa panujące na indyjskich drogach. Pierwszy dzień na szlaku moto wyprawy w Indiach będzie na pewno niezapomniany. Nocleg w pensjonacie.

  3. Dzień 3: Banjar - Kalpa Całkowity dystans: około 190 km 

    Tego dnia wyprawy przez Himalaje kierujemy się w stronę Doliny Kinnaur. Ruch będzie zdecydowanie mniejszy, droga co prawda prowadzi do Chin, ale przejście graniczne od wielu lat jest zamknięte. Będzie trochę ostrych zakrętów i wysoko nad rzeką położonych dróg. Wokół dżungla i małpy przebiegające przez drogi. Nakaz trąbienia na zakrętach. Powoli ze świata hinduskiego wjeżdżamy w buddyjski. Nocleg w pensjonacie.

  4. Dzień 4: Kalpa - Nako - Tabo Całkowity dystans: około 160 km 

    Kalpa – Nako – Tabo to trasa na dzisiejszy dzień. Jedziemy w górę doliną rzeki Spiti. Po kilkudziesięciu kilometrach nasza wyprawa motocyklowa dotrze do świata na wskroś buddyjskiego. Tabo leży na wysokości 3200 m npm. Miejscowy klasztor należy do ulubionych przez Dalajlamę, często tu bywa. Nocleg w pensjonacie.

  5. Dzień 5: Tabo - Komic - Kaza - Key - Kibber - Losar Całkowity dystans: około 140 km 

    Nasza podróż motocyklami pnie się w górę i w górę. Dojedziemy do Komic, najwyżej położonej wioski w Indiach – ponad 4200 m npm. Kibber jest także niewiele niższy. Zajrzymy po drodze do klasztoru w Key. Pięknie położony na górze daje wspaniały widok na całą dolinę. Nocleg w pensjonacie.

  6. Dzień 6: Losar - Chandra Taal - Batal - Keylong Całkowity dystans: około 130 km 

    Tego dnia przekroczymy w czasie wyprawy przez Himalaje przełęcz Kunzum i dojedziemy do głównej drogi Leh – Manali. Będziemy zaledwie o 2 godziny drogi od naszego miejsca startu w Manali. Po kilku dniach przerwy znów pojawi nam się asfalt, którym będziemy cieszyć się przez następne 150 kilometrów. Nocleg w pensjonacie.

  7. Dzień 7: Keylong - Udaipur Całkowity dystans: około 55 km 

    Ruszamy po śniadaniu w kierunku Tandi, gdzie tankujemy nasze motocykle i dalej wyprawa wiedzie nas na zachód wzdłuż rzeki Chenab. Tu ruch będzie z każdym kilometrem mniejszy, a widoki coraz lepsze… Nocleg w pensjonacie.

  8. Dzień 8: Udaipur - Killar Całkowity dystans: około 80 km 

    Można powiedzieć, że tu dopiero zacznie się jazda. Kilometrów nie za dużo, ale za to jakie… Z prawej strony ściana, z lewej przepaść. Ruch prawie zerowy, ale gdy już trafi się ciężarówka to są emocje. Prawie nikt tu akurat nie zna angielskiego. Ludzie będą zdziwieni, że nie rozumiemy hindi. Tego dnia zrobimy z pewnością najwięcej zdjęć podczas całego wyjazdu. Nocleg w pensjonacie.

  9. Dzień 9: Killar - Garh Całkowity dystans: około 65 km 

    Jeśli ktoś myślał, że ładniej niż wczoraj być nie może to właśnie dziś może zrewidować swój pogląd. Przed nami przełęcz Sach Pass, nie jest najwyższa – „zaledwie” nieco ponad 4000 m npm, ale za to jakich… To kapryśna przełęcz, dociera tu jeszcze monsun. Możemy spodziewać się mgły, niskich chmur, deszczu i UWAGA! - przepaści. To droga, która oddziela chłopców od mężczyzn. Nocleg w pensjonacie.

  10. Dzień 10: Garh - Chamba Całkowity dystans: około 88 km 

    Motocyklowy szlak przez Himalaje dla twardzieli zjeżdża z pustynnych Himalajów w "zieloność". Wokół dżungla, wszystko brzęczy i cyka. Widoki wciąż niesamowite i piękne, ale jakże inne niż przed kilkoma dniami. Tu padają deszcze, tu rządzi woda – mamy nadzieję, że wszystko będzie przejezdne. Nocleg w hotelu.

  11. Dzień 11: Chamba - Dharamsala Całkowity dystans: około 150 km 

    Dziś to co możemy spodziewać się na naszej motorowej trasie to zakręty, zakręty i zakręty. Cały czas asfalt, jednak prędkości mało ekstremalne. Ruch także coraz większy. Nocujemyw hotelu.

  12. Dzień 12: Dharamsala - Bir - Biling Całkowity dystans: około 80 km 

    Dharamsala to miejsce, gdzie urzęduje rząd Tybetu na wygnaniu. Zdecydowanie jest warte zatrzymania się. Rano będzie czas na zwiedzanie miasta. Nie obiecujemy, że Dalajlama będzie na miejscu, ale zazwyczaj tu najłatwiej go spotkać. Dharmsala to również świetne miejsce do kupienia pamiątek z podróży. Nocleg w hotelu.

  13. Dzień 13: Bir - Biling - Manali Całkowity dystans: około 170 km 

    Powoli dobiega końca nasza motocyklowa wyprawa po Himalajach. Niby już niedaleko, ale… Ruch coraz większy i na himalajskich drogach trzeba będzie zachować ostrożność. Kierowcy wierzą tu w reinkarnację… Tylko asfalt, ale widoki niezapomniane… Nocleg w hotelu.

  14. Dzień 14: Przygoda w Himalajach dobiega końca Transfer z Manali do New Delhi 

    Zakończenie wyprawy motocyklowej w Himalajach i transfer do New Delhi, skąd wylatujemy do Polski.

Co zabrać?
1. Nakrycie głowy: kaszkiet na cieplejsze dni i czapka na uszy na zimniejsze/na noc.
2. Sandały lub klapki oraz buty sportowe.
3. Ubrania: kilka t-shirtów, kilka par skarpet oraz bielizna na zmianę, jeansy, szorty, kąpielówki, ciepły sweter, bluza, czapka zimowa.
4. Ręcznik oraz przybory toaletowe.
5. Okulary przeciwsłoneczne.
6. Krem z filtrem UV.
7. Lekarstwa, w miarę zapotrzebowania. Apteki dobrze zaopatrzone i wszystko można kupić bez recepty ...
8. Aparat fotograficzny lub kamera.
9. Latarka
10. Nieprzemakalny płaszcz przeciwdeszczowy!
11. Bukłak na wodę.
12. Śpiwór i karimata - powinny być kompaktowe, jeśli takich nie posiadasz, skieruj się do naszego sklepu.

Typowo na wyprawę motocyklową ze względu na częste opady deszczu:
1. Buty nieprzemakalne najlepiej oddychające i ew ochraniacze na buty. Wygodne buty, górskie, za kostkę też się sprawdzą.
2. Peleryny od deszczu.
3. Rękawiczki na motocykl.
4. Zimowe ciepłe rękawice.
5. gniazdo 12v do podpięcia w motocykl.
6. Taśmy do spinania motocykla i bagażu.
7. Kask - Indyjskie kaski są słabej jakości i czasam ciężko kupić.
8. Osłona na twarz- niekiedy mocno się kurzy.
9. Spodnie motocyklowe nieprzemakalne.
Najciekawsze na trasie
Banjar to miasto w północnych Indiach w stanie Himachal Pradesh, w zachodnich Himalajach. Populacja miasta w 2001 roku wynosiła 1262 mieszkańców.

Kalpa to niewielka miejscowość w dolinie rzeki Sutlej w indyjskich Himalajach. Zamieszkana przez Kinnauri, słynie z sadów jabłoniowych. Mieszkańcy regionu wyznają hinduizm i buddyzm. Wiele świątyń w Kalpa są dedykowane zarówno dla bogów i bogiń hinduistycznych i buddyjskich.

Dolina Kinnaur to ciekawe miejsce, gdzie można spotkać sady jabłoni, piękne małe wioski, łąki otoczone przez gęste lasy. Droga tędy uznana jest przez Discovery Channel za jedną z najgroźniejszych na świecie. Prawdziwa przygoda czeka tu podczas naszej motocyklowej eskapady przez Himalaje. Z doliny możemy podziwiać zapierający dech w piersiach widok na Kinner Kailash (6050 m npm). Góra ta jest uważana za zimową siedzibę boga Sziwy - wokół niej prowadzi szlak pielgrzymkowy wyznawców hinduizmu. 

Kaza- miasto położone nad rzeką Spiti na wysokości 3650 m npm jest największym ośrodkiem handlowym regionu. Miasto dzieli się na stare, jak i nowe. Nowe miasto zawiera budynki administracyjne. Kaza jest otoczone przez wysokie grzbiety gór. Ma dwa punkty dostępowe: jeden z doliny Kinnaur, a druga od doliny Lahaul, 11 km od klasztoru Ki. Trasa przez Kinnaur jest otwarta przez cały rok, z wyjątkiem krótkich okresach wynikających z osuwisk lub obfitych opadów śniegu. Kaza jest jednym z najzimniejszych miejsc w Indiach. Temperatura waha się znacznie w różnych porach roku oraz w ciągu dnia. Styczeń jest najzimniejszym okresem roku ze średnią temperaturą -37 ° C, a lipiec jest najgorętszym miesiącem ze średnią temperaturą 13 ° C. Kaza słynie z barwnych festiwali i starożytnego klasztoru Tangyud, 4 km od miasta.

Nako to wieś położona blisko granicy indyjsko-chińskiej. Leży na wysokości 3625 m npm w pobliżu małego jeziora - Nako Lake (przy zboczach  gór Reo Purgyal). O zmierzchu można tu spotkać stada ptaków. Przy brzegu rosną wierzby i topole. Latem można wypożyczyć tu łódkę, a zimą jest duża szansa na jazdę na łyżwach, gdyż jezioro całkowicie zamarza. W 2002 roku wieś liczyła 416. Klasztor w górnej części wsi i Nako Lake stanowią ważne punkty orientacyjne w miejscowości.  Jabłka i suszone morele to płody rolne tego regionu.

Tabo to niewielka miejscowość na brzegach rzeki Spiti. Tabo leży na drodze między Rekong Peo i Kaza. Miasto otacza klasztor buddyjski, który zgodnie z legendą, ma ponad tysiąc lat.  Dalajlama twierdzi, że klasztor Tabo jest jednym z najświętszych. Świątynie w obrębie kompleksu klasztornego w Tabo mają mnóstwo malowideł i rzeźb.

Kibber również Kyibar to wieś wysoko w dolinie Spiti w Himalajach (4270 m npm). Leży w wąskiej dolinie na szczycie skały wapiennej. Znajduje się 16 km od Kaza. Znajduje się tu oczywiście klasztor. 

Chandra Taal czyli Lake of the Moon. Nazwa jeziora pochodzi od jego kształtu półksiężyca.  Leży na wysokości około 4300 m npm. Chandra Taal jest popularnym miejscem dla wędrowców i obozowiczów.  Jezioro jest dostępne pieszo z Batal lub z przełęczy Kunzum od końca maja do początku października. Droga dla ruchu kołowego z Batal przebiega 14 km od jeziora. Podczas wiosny łąki nad Chandra Tal pełne są kwiatów i namiotów obozowiczów.

Kunzum La to przełęcz górska w Himalajach o wysokości 4590 m npm. Łączy dolinę Spiti na wschodzie z doliną Lahaul na zachodzie. Przez przełęcz prowadzi jedna z dwóch dróg do doliny Spiti, łącząca ją z miejscowością Manali. Jest otwarta dla ruchu tylko przez kilka letnich miesięcy w roku. Jest to jedna z najwyższych przejezdnych przełęczy świata. Na drodze przez przełęcz Kunzum często znajduje się luźny żwir, co sprawia, że trzeba jechać ostrożnie i zwolnić, gdy zbliża się inny pojazd.
Lawiny i opady śniegu mogą czasami blokować niektóre odcinki drogi. Niebezpieczne są także spadające płaty lodu.

Udajpur to miasto w stanie Radżastan, w górach Arawali, nad jeziorem Pićhola.

Sach pass jest to 4420-metrowa przełęcz w rejonie Chamba.  Łączy dolinę Chamba z doliną Pangi. Droga przez Sach Pass jest otwarta od czerwca lub początku lipca do połowy października.  Droga jest wąska i nieutwardzone. Jest to najkrótsza droga z Chamba do Killar, dlatego często korzysta z niej indyjska armia.

Chamba to starożytne miasto. Znajduje się na wysokości 996 m npm nad brzegiem rzeki Ravi. Miasto posiada liczne świątynie i pałace, jest też gopodarzem popularnych dwóch targów: The "Suhi Mata Mela" i "Minjar Mela", które przez kilka dni obfitują w muzykę i tańce. Chamba jest również znane ze swojej sztuki i rzemiosła.

Dharamsala jest stacją górską leżącą u podnóża Himalajów. Swoją siedzibę ma tu Tybetański Rząd na Wygnaniu, co czyni to miejsce bardzo interesującym. Słowo „dharamshala” oznacza w hindi rodzaj domu pielgrzyma, gdzie wyznawcy danej religii lub członkowie np. grupy etnicznej czy kasty mogą odpocząć podczas wędrówki. Na ulicach miasta podczas naszej motocyklowej wyprawy przez Himalaje zobaczymy z pewnością tybetańskich mnichów- dorosłych, jak i dzieci, kobiety w tradycyjnych strojach oraz całą masę turystów. W Dharamsali jest wiele miejsc, gdzie można studiować jogę, medytację, buddyzm i inne elementy kultury Wschodu.

Bir to wieś położona w zachodniej części Joginder Nagar  w północnych Indiach. Bir to znakomity ośrodek ekoturystyki, duchowych studiów i medytacji.  Obszar Bir jest popularnym miejscem dla paralotniarzy. Sezon od września do października, czasami także do listopada.  Miejscem startu paralotni jest łąka w Billing (14 km na północ od Bir), na wysokości 2400 m npm. Odbywały się tu Mistrzostwa Paragliding World Cup 2015.
Warunki pogodowe
Termin Cena Dodatkowe informacje  

Pliki